Menu górne

REKLAMA

  • Reklama
Dziś jest 24 listopada 2024 r., imieniny Flory, Jana



Ukrainka oszukana na tzw. spoofing

(Zam: 25.05.2022 r., godz. 10.04)

33-letnia obywatelka Ukrainy została oszukana metodą na tzw. spoofing telefoniczny. Sprawcy mówiący po rosyjsku wykorzystali numer telefonu infolinii banku, aby przekonać ją do wypłaty pieniędzy z konta.

24 maja do wyszkowskich policjantów zgłosiła się 33-letnia obywatelka Ukrainy, która przyjechała do naszego kraju uciekając przed wojną. Zadzwonił do niej mężczyzna mówiący po rosyjsku, który przedstawił się jako pracownik jej banku. Na jej telefonie wyświetlił się numer infolinii, co uwiarygodniło działanie oszusta. W trakcie rozmowy telefonicznej rzekomy konsultant poinformował kobietę, że na jej koncie odnotowano nieautoryzowane próby wypłaty gotówki, które rzekomo zostały zablokowane przez bankowców. W celu weryfikacji i potwierdzenia danych właściciela rachunku bankowego oszust poprosił kobietę o podanie 6-cyfrowego kodu mobilnego służącego m.in. do szybkich płatności lub wypłat środków z bankomatu. Obywatelka Ukrainy udostępniła kod i straciła tysiąc złotych. Pieniądze zostały wypłacone w jednym z wrocławskich bankomatów.
Spoofing telefoniczny to coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery. Technicznie spoofing jest możliwy głównie dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym. Przy ich wykorzystaniu dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policjanci nie mają możliwości technicznego zablokowania spoofingu, gdyż telefon przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów.
Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie, jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem. W większości rozmów pojawiają się jednak dwa elementy: presja czasu i poczucie zagrożenia. Zwykle oszuści namawiają ofiary do przelania pieniędzy na dane konto.
Oprac. J.P.
Na podstawie informacji z KPP w Wyszkowie

Napisz komentarz

Projekt witryny

Wykonanie: INFOSTRONY - Adam Podemski, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl , Poczta