Menu górne

REKLAMA

  • Reklama
Dziś jest 25 listopada 2024 r., imieniny Erazma, Katarzyny



Od czerwca połączymy się z Radomiem

(Zam: 18.05.2021 r., godz. 19.33)

Od 20 maja do 7 czerwca na Mazowszu realizowane będzie przełączenie strażackiego numeru alarmowego 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) w Warszawie i Radomiu. Początkowo zmiany zostaną wprowadzone na terenie Warszawy, stopniowo obejmując całe województwo. Przełączanie dla powiatu wyszkowskiego nastąpi 1 czerwca o godz. 11.00. Od tego momentu dzwoniąc z naszego terenu połączymy się z centrum w Radomiu. Obecnie dzwoniąc pod numer 998 połączenie odbiera dyżurny Państwowej Straży Pożarnej.

Każdego dnia będą przełączone poszczególne powiaty. Numer 998 nadal będzie aktywny, zmienia się jedynie miejsce odbioru zgłoszenia. Dzięki tej funkcjonalności będzie możliwe jednoczesne powiadomienie o zdarzeniu wszystkich właściwych służb.
- Przełączenie numeru alarmowego 998 do CPR to kolejne usprawnienie systemu powiadamiania ratunkowego. Pozwoli to na jednoczesne poinformowanie o zdarzeniu wszystkich odpowiednich służb, co jest bardzo istotne w przypadku np. wypadków drogowych – podkreśla wojewoda Konstanty Radziwiłł. - Centrum Powiadamiania Ratunkowego będzie w stanie zweryfikować zgłoszenia omyłkowe lub niezasadne, więc finalnie odpowiednie służby zostaną poinformowane tylko o przypadkach, w których jest potrzebna interwencja.

Oznacza to, że od 20 maja wybierając numer 998 na obszarze m. st. Warszawy dodzwonimy się do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie, które przyjmie zgłoszenie i przekaże do właściwej służby. Natomiast od 21 maja i przez kolejne dni do 7 czerwca wybierając numer 998 na pozostałym obszarze województwa mazowieckiego dodzwonimy się do CPR w Radomiu. Obsługa połączeń numeru alarmowego 998 przez operatorów numeru 112 wdrażane jest w całym kraju.

Obecnie dzwoniąc pod numer 998 połączenie odbiera dyżurny Państwowej Straży Pożarnej. Po zmianie połączenie będzie kierowane do operatora numeru alarmowego 112, którego zadaniem będzie przefiltrowanie zgłoszeń pod kątem zasadności i przekazanie tych wymagających interwencji do właściwej terytorialnie Straży Pożarnej lub innej właściwej służby.

Według Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego, odbieranie zgłoszeń bezpośrednio przez operatorów CPR pozwala na jednoczesne i automatyczne (za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) powiadomienie wszystkich służb właściwych ze względu na rodzaj zdarzenia. Skróceniu ulega również czas oczekiwania na odebranie połączeń. Średni czas mierzony od momentu wybrania numeru alarmowego 112 do odebrania połączenia przez operatora numerów alarmowych w CPR wynosi około 10 sekund. Po przełączeniu numeru alarmowego 998 do CPR, czas oczekiwania na połączenie będzie podobny.

Efektem przełączenia numeru alarmowego 998 do Centrów Powiadamiania Ratunkowego ma być ujednolicenie sposobu obsługi zgłoszeń kierowanych na numery alarmowe, w tym zgłoszeń obcojęzycznych.

Numer alarmowy 998 będzie drugim numerem alarmowym, przekierowanym do obsługi przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego. W 2018 r. został przekierowany numer alarmowy 997, a na rok 2024 planowane jest przekierowanie numeru alarmowego 999 i zakończenie koncentracji numerów alarmowych w Polsce.

Numer 112 to numer alarmowy do wykorzystania wtedy, gdy nie umiemy zidentyfikować zagrożenia w wymiarze trzech aktualnych numerów ratunkowych, zaczynających się od "9" lub kiedy wymagana jest interwencja wszystkich służb równocześnie. Korzystanie z numeru 112 jest bezpłatne i umożliwia połączenie z dyspozytorami Centrum Powiadamiania Ratunkowego o każdej porze dnia i nocy podobnie jak z tradycyjnych telefonów alarmowych takich jak 998, 997 oraz 999. Wprowadzenie alarmowego telefonu 112, pod którym można otrzymać pomoc w różnych sytuacjach (pożar, wypadek, kradzież, napad itp.) nie spowoduje natychmiastowej likwidacji dotychczasowych numerów służb alarmowych.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji uruchomiło aplikację mobilną Alarm112 do wysyłania zgłoszeń alarmowych do Centrum Powiadamiana Ratunkowego. Aplikacja mobilna Alarm112 umożliwia w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego przekazanie zgłoszenia alarmowego do Centrum Powiadamiania Ratunkowego, przez osoby, które nie mogą wykonać połączenia głosowego, w szczególności osoby głuche i niedosłyszące. W Alarm112 możliwe jest poprzez wybór odpowiednich piktogramów określenie rodzaju i miejsca zdarzenia oraz wskazanie służby, której pomoc jest konieczna.
Oprac. J.P.

Napisz komentarz

Projekt witryny

Wykonanie: INFOSTRONY - Adam Podemski, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl , Poczta