Kolejna debata oksfordzka
(Zam: 11.04.2018 r., godz. 16.17)Pierwsza tego typu debata odbyła się w listopadzie ubiegłego roku w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym „Jowisz”, a jej tematem było zagadnienie „Wyszków jako miejsce z perspektywami zawodowymi dla młodych ludzi”. Celem dyskusji z udziałem uczniów szkół średnich była aktywizacja młodzieży, pokazanie jej roli w życiu publicznym i rozwoju miasta, zainicjowanie dyskusji na temat szans i możliwości dla młodych ludzi w gminie Wyszków, pokazanie, że możliwa jest kulturalna dyskusja.
Środowej dyskusji, zgodnie z założeniami debat oksfordzkich, przewodniczyli marszałek prowadzący dyskusję i wspierający go sekretarz. W tej roli wystąpili wicestarosta Adam Mróz i współzałożycielka Wyszkowskiego Centrum Rozwoju Biznesu Ewa Trzcińska. W gronie jury zasiedli: zastępca burmistrza Aneta Kowalewska, lider ds. komunikacji wewnętrznej i budowania marki pracodawcy w Quad Graphics Joanna Krzyżaniak, naczelnik wydziału edukacji Starostwa Powiatowego Krzysztof Arbaszewski oraz Urszula Zadworna z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wyszkowie.
Dyskusję toczyła młodzież z I Liceum Ogólnokształcącego im. CK Norwida, Centrum Edukacji Zawodowej i Ustawicznej „Kopernik”, Zespołu Szkół nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie, Zespołu Szkół nr 3 im. Jana Kochanowskiego. Uczestnicy zostali podzieleni na podstawie losowania na dwie grupy – broniących i kwestionujących wartość wyścigu szczurów. Podział ten niekoniecznie musiał odzwierciedlać ich prywatne poglądy.
- Debata nie służy temu, by przekonywać do swoich racji, ale jest formą dialogu, ma za zadanie uczyć kultury słowa, szacunku do rozmówcy, posługiwania wiedzą – tłumaczyła Ewa Trzcińska.
Adam Mróz podkreślił z kolei, że nauka debatowania jest tym cenniejsza, że współcześnie w sferze polityki mamy do czynienia ze spadkiem poziomu debaty publicznej.
- Wszyscy mamy prawo do własnego zdania, ale nie potrafimy się przekonywać nawzajem w sposób merytoryczny – podkreślił.
Według Ewy Trzcińskiej wyścig szczurów to zjawisko, które dotyczy nie tylko sfery zawodowej, ale pojawia się już na poziomie szkół podstawowych i średnich. Młodzież szeroko omówiła to zjawisko znajdując szereg argumentów za i przeciw pogoni za materialnym, zawodowym sukcesem. Swoje zdanie na ten temat mogła też przedstawić publiczność głosująca za pomocą kartek.
J.P.
Napisz komentarz
- Komentarze naruszające netykietę nie będą publikowane.
- Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. nie będą publikowane.
- Za treść komentarza odpowiada jego autor.
- Regulamin komentowania w serwisie wyszkowiak.pl