Menu górne

REKLAMA

  • Reklama
Dziś jest 13 lipca 2020 r., imieniny Ernesta, Małgorzaty

Dla dzieci trzeba pisać jak dla dorosłych, tylko lepiej

Ikona
(Zam: 29.03.2011 r., godz. 11.50)

To, że dziecko jest odbiorcą wymagającym i krytycznym, często bardziej niż dorosły, wiadomo nie od dzisiaj. Potwierdzą to aktorzy, pisarze, artyści, pracujący z dziećmi i dla dzieci. Zacytowaną powyżej myśl Maksyma Gorkiego z pewnością powtórzyłby również Marcin Brykczyński, poeta piszący książki dla dzieci, który 23 marca gościł w Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej w Wyszkowie.

Marcin Brykczyński jest z wykształcenia ekonomistą, z zamiłowania – literatem. Napisał wiele książek dla dzieci, jego wiersze publikowane są w pismach, podręcznikach. Zajmuje się również reklamą, pisze teksty, scenariusze, wymyśla hasła reklamowe. W bibliotece w Wyszkowie spotkał się z grupą dzieci ze szkół podstawowych.

– Jestem najmłodszy na tym spotkaniu – zażartował, trzymając fotografię siebie w wieku pięciu lat. – Piszę dla tych najmłodszych, lubię pisać dla dzieci, póki nie zostaną dorosłymi.

Poeta opowiadał dzieciom o swoich książkach, w jaki sposób powstają wiersze, skąd czerpie inspiracje. Nie zabrakło również wspomnień z dzieciństwa.
– Piszę od bardzo dawna – odpowiadał na pytania o początki swojej pasji. – Gdy byłem mały, mieszkałem w ogromnym domu. Miałem czterech braci, z którymi nawet się biłem. Często gasło światło, wtedy matka krzyczała: „wszyscy na swoich miejscach!”. Oczywiście rozbiegaliśmy się po całym domu, była to dla nas świetna zabawa. Inną zabawą było układanie rymów; ktoś rzucał słowo, dobierało się rym, następnie z kilku rymów każdy miał ułożyć wiersz. Wychodziły najróżniejsze rzeczy, czasem bardzo śmieszne. Bawiłem się w to w wieku sześciu, siedmiu lat, ale i osiemnastu, i właściwie robię to do dzisiaj.

Marcin Brykczyński przedstawił swoją ulubioną książkę – pierwszą, która się ukazała, „Czarno na białym”. W czasie spotkania czytał swoje wiersze i opowiadał o tym, czym się inspiruje, jak ćwiczy pamięć, by nie polegać całkowicie na komputerze. Jedna z książek – „Alfabestia”, zawdzięcza tytuł właśnie komputerowi, który kasował litery, strofy, nawet całe teksty. Nasunęło mu to na myśl zabawy słowne, zmiany sensu wyrazów po usunięciu litery, i te słowne żarty „alfabestii” są treścią książki.

– Nawet jedno słowo, dźwięk, może podsunąć mi jakiś pomysł – mówił o swoich inspiracjach. – To np. kontrast biało-czarne, zestawienia pewnych słów, jak „trzy psy przyszły”. Piszę też na zamówienie.

Dzieci zadawały wiele pytań, m.in. o ulubioną książkę, którą okazał się „Kubuś Puchatek”.
– Kocham tę książkę, jest piękna i wartościowa. Polecam oryginał – tłumaczył.

Dzieci bardzo chętnie recytowały wiersze, bez większej tremy występowały przed widownią.
– Mówcie bardzo wolno – radził im gość. – Każde słowo, dźwięk, trzeba mówić wolno, wyraźnie, dokładnie. Nauczył mnie tego pewien aktor, który czytał moje wiersze, robił to chyba dwa razy wolniej niż ja, i było to znakomite wykonanie.

Mali słuchacze byli wyraźnie zainteresowani kwestią wieku – ile gość ma lat, w jakim wieku zaczął wydawać książki, od ilu lat pisze, jak długo zamierza pisać.
– Do 120 lat, potem przejdę na emeryturę – odpowiedział Marcin Brykczyński.
Spotkanie zakończyło się podpisywaniem przez poetę książek, przyniesionych specjalnie na tę okazję przez dzieci. Tego typu spotkania autorskie są wartościową inicjatywą, pozwalają zetknąć się z literaturą „interaktywnie”, nie biernie, w sposób często narzucony. Jest to szczególnie ważne w przypadku dzieci, u których należy wyrabiać nawyk czytania i potrzebę kontaktu z książką, dzięki czemu wyrosną na świadomych i aktywnych czytelników.

E.E.

Napisz komentarz

Dane teleadresowe

Wydawca: Tygodnik Informacyjno-Reklamowy "Wyszkowiak" S.C.

Redakcja: Justyna Pochmara, Irena Prusińska, Hanna Zielińska (kolportaż).

Adres redakcji:
ul. Gen. J. Sowińskiego 61, 07-202 Wyszków, tel./fax (0-29) 742-07-05,
e-mail: redakcja@wyszkowiak.pl

Nr konta: IdeaBank 20 1950 0001 2006 0617 8079 0002

Redakcja zastrzega sobie prawo skracania nadesłanych materiałów i nie odpowiada za treść reklam oraz listów do redakcji.

Tekstów nie zamówionych nie zwracamy. Reklamy przyjmowane są w siedzibie redakcji.

REKLAMA

  • Reklama
  • Reklama
  • Reklama

Projekt witryny

Wykonanie: INFOSTRONY - Adam Podemski, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl