Menu górne

• Reklama
Dziś jest 28 marca 2024 r., imieniny Anieli, Sykstusa

Święci prowadzą Kościół naprzód

(Zam: 07.05.2014 r., godz. 17.22)

Stu parafian z kościoła Świętej Rodziny uczestniczyło w pielgrzymce na kanonizację Jana Pawła II i Jana XXIII. Trasa wiodła przez Rzym, Watykan, Wenecję, Asyż, Casci, i Padwę.

„Nie zapominajmy, że to właśnie święci prowadzą Kościół naprzód i sprawiają, że się rozwija. Zwołując Sobór, Jan XXIII okazał taktowne „posłuszeństwo Duchowi Świętemu”, dał się Jemu prowadzić i był dla Kościoła pasterzem, przewodnikiem, który sam był prowadzony. To była jego wielka posługa dla Kościoła. Był „papieżem posłuszeństwa Duchowi Świętemu”. W tej posłudze Ludowi Bożemu Jan Paweł II był „papieżem rodziny”. Kiedyś sam tak powiedział, że chciałby zostać zapamiętany jako papież rodziny” – te słowa, wypowiedziane w homilii przez ojca świętego Franciszka o Janie XXII i Janie Pawle II zapewne zapadną w sercach parafian Świętej Rodziny w Wyszkowie, którzy w stuosobowej grupie, pod przewodnictwem ks. proboszcza Kazimierza Wądołowskiego i ks. Włodzimierza Gałązki od 23 do 30 kwietnia podjęli trud pielgrzymowania do Włoch na kanonizację Jana Pawła II i Jana XXIII. To był najistotniejszy aspekt naszej pielgrzymki.
Zachwyceni postawą Jana Pawła II, Jego głęboką wiarą, konsekwencją, wiernością Panu Bogu do ostatniego tchnienia wybraliśmy się na tę szczególną uroczystość. To było wielkie święto całego powszechnego Kościoła, na które przybyli do Watykanu pielgrzymi ze wszystkich zakątków świata. My też czekaliśmy na ten dzień z utęsknieniem. Pojechaliśmy, by podziękować Bogu za pontyfikat Jana Pawła II, za kanonizację, a także – by wyrazić wdzięczność Ojcu Świętemu, że był obecny w życiu naszej parafii, że w dniu 10 kwietnia 2002 roku w Rzymie pobłogosławił całej naszej parafialnej wspólnocie, pobłogosławił projekt naszej świątyni i udzielił błogosławieństwa w budowie naszego kościoła. Wielu wybrało się również z prośbami o wstawiennictwo nowego świętego w trudnych życiowych sprawach. Od zawsze poruszał nasze dusze, nasze serca i za to wszystko chcieliśmy się odwdzięczyć. Ciągle będziemy dziękować Panu, że dał nam Świadka takiego jak On, tak wiarygodnego, tak przejrzystego, który uczył nas, jak należy przeżywać wiarę i bronić chrześcijańskich wartości. Wszyscy wiemy, że Jan Paweł II nie został świętym 27 kwietnia 2014 roku. Był świętym przez całe życie, posługą kapłańską, biskupią i papieską. Był potwierdzeniem prawdy, o której wszyscy jesteśmy przekonani.
Chociaż głównym celem pielgrzymki była kanonizacja dwóch papieży Jana XXII i Jana Pawła II, jej program wykraczał poza te ramy. Trasa pielgrzymki wiodła przez Rzym, Watykan, Wenecję, Asyż, Casci, i Padwę. Uczestnicy mogli podziwiać piękno i majestat Alp, niepowtarzalność śródziemnomorskiego, wiosennego krajobrazu o bardzo różnorodnej roślinności, a przede wszystkim miasta zachwycające architekturą i zabytkami. Wspólnie zwiedziliśmy i podziwialiśmy zabytki sztuki sakralnej, a przede wszystkim miejsca święte, szczególnie wybrane przez Boga w osobach świętych jego wyznawców i męczenników. Do nich należy zaliczyć Wenecję ze św. Markiem i Łukaszem, Asyż związany ze św. Franciszkiem i św. Klarą, Casci z św. Ritą, Padwę ze św. Antonim oraz Wieczne Miasto – Rzym miejsce męczeństwa, tortur i prześladowań pierwszych chrześcijan za wiarę. Stolica Włoch to również kolebka starożytnej kultury i architektury: rzymskie Koloseum, Forum Romanun oraz nowożytnej – Plac i Bazylika Świętego Piotra, Kolumnada Berniniego, grobowce św. Piotra, św. Jana i św. Pawła oraz pierwszych chrześcijan i wielu papieży.
Nasze wspólne pielgrzymkowe zwiedzanie rozpoczęliśmy od Wenecji, gdzie w barokowej Bazylice św. Marka uczestniczyliśmy w mszy św. Z Placu Św. Marka wypłynęliśmy na wyspę Murano i Burano. Następnie udaliśmy się do Asyżu, by nawiedzić Bazylikę Matki Bożej Anielskiej, w której znajduje się wiele dzieł sztuki, miedzy innymi warte szczególnej uwagi „Ukrzyżowanie Świętego Piotra”. Po mszy św. w Bazylice Św. Franciszka i zwiedzaniu wyruszyliśmy wąskimi zatłoczonymi przez polaków uliczkami do Bazyliki św. Klary. Do tego kościoła przylega kaplica ukrzyżowania z zabytkowym krucyfiksem z XII wieku. Krzyż został przeniesiony tu z kościoła św. Damiana. Zgodnie z życiorysem św. Franciszka jest to krzyż, z którego przemawiał do niego Jezus Chrystus. Kolejny dzień naszej pielgrzymki rozpoczęliśmy od modlitwy przy grobie św. Jana Pawła II i Jana XXII w Bazylice Św. Piotra w Rzymie. Następnie odwiedziliśmy kaplicę „Świętych Schodów”, gdzie pątnicy podążając ze swoją intencją, pokonywali schody na kolanach. Po tychże składających się ze 28 stopni schodach, jak mówi tradycja, Chrystus wstępował do Piłata. Tam też nasze intencje składaliśmy Bogu w czasie mszy św. Następnym punktem pielgrzymki było zwiedzanie Bazyliki Świętego Jana na Lateranie. Po zakończonych uroczystościach pielgrzymi kontynuowali zwiedzanie miejsc istotnych dla chrześcijan. Udaliśmy się do Bazyliki Świętego Pawła za Murami i Bazyliki Matki Bożej Większej. Wyruszając kolejnego dnia z Rzymu skierowaliśmy się ku Casci, gdzie żyła św. Rita. Jest ona czczona jako patronka od spraw trudnych i beznadziejnych oraz kobiet we wszystkich stanach. Jej ciało w nienaruszonym stanie znajduje się w sarkofagu Bazyliki w Cascia. Ostatnim naszym punktem pielgrzymowania było odwiedzenie Bazyliki Św. Antoniego w Padwie. Jest to największy kościół w Padwie. Bazylika ta, oprócz tego, że przechowuje czczone przez wiernych ciało św. Antoniego, jest również ważnym ośrodkiem rozpowszechniającym jego posłannictwo i apostolstwo. Jego narządy głosu w stanie nienaruszonym są obecnie przechowywane w Kaplicy Relikwii. Po mszy św. i zwiedzeniu Bazyliki Św. Antoniego udaliśmy się w drogę powrotną do domu.
Zwiedzając te wszystkie miasta, miejsca święte, podziwiając ich piękno, zrozumieliśmy, że to pielgrzymowanie konieczne było nam również po to, aby doskonalić w sobie umiejętność czynienia dobra.
Ponadto czujemy się wyróżnieni, iż dane nam było w szczególny sposób podziękować Bogu za wielki dar, którym Jan Paweł II jest dla Kościoła i świata. Wierzymy, że Jego nauka i wiara będzie swoistą inspiracją dla naszych serc i nada kształt naszemu życiu parafialnemu, ale nie tylko, życiu społecznemu także. Niech orędzie miłosierdzia Bożego, bardzo bliskie i drogie św. Janowi Pawłowi II, kształtuje nas wszystkich. Niech pozwoli zaznawać miłosiernej miłości Boga, by w jej blasku i cieple współczesny człowiek mógł ocalić swoje człowieczeństwo.