Menu górne

REKLAMA

  • Reklama
Dziś jest 29 listopada 2020 r., imieniny Błażeja, Saturnina

Pocztowe zmiany

Ikona
(Zam: 06.02.2013 r., godz. 10.30)

- Liberalizacja rynku pocztowego to korzyści dla wszystkich uczestników
rynku – mówi Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej. – My również na otwarcie rynku patrzymy jak na szansę, bo konkurencja stymuluje do lepszego działania, poprawy efektywności i jakości usług oraz zmian w ofercie – informuje.

Od 1 stycznia 2013 r. nastąpiły znaczące zmiany, jeśli chodzi o świadczenie usług pocztowych na terenie Polski. Poczta Polska utraciła faktyczny monopol na przyjmowanie i doręczanie przesyłek o masie mniejszej niż 50 g. Jest to wielka szansa nie tylko dla niezależnych operatorów, ale przede wszystkim dla klientów, którzy coraz częściej korzystają z prywatnych świadczeń pocztowych. Zmiany już widać na rynku lokalnym.

Zmiany usług powszechnych
Jak informuje Zbigniew Baranowski, Poczta Polska będzie operatorem wyznaczonym do świadczenia usług powszechnych. W myśl zasady, taki operator ma obowiązek na terenie kraju świadczyć usługi dla dobra powszechnego po przystępnych cenach przez pięć dni w tygodniu, nawet jeśli jest to nieopłacalne (np. zapewnić możliwość nadania i odebrania listu do 2 kg i paczki do 10 kg).
– Praktyka krajowa oraz międzynarodowa pokazuje, że usługi powszechne są deficytowe – mówi rzecznik – W Polsce, straty na tej działalności ma pokrywać tzw. fundusz kompensacyjny, na który składać się mają wszyscy operatorzy – największym płatnikiem będzie Poczta Polska (96 proc.) – dodaje.
Zmiany w poczcie dotyczą przede wszystkim listów zwykłych i poleconych, które adresaci nadają w trybie ekonomicznym i priorytetowym. Sześć przedziałów wagowych, zamieniono na trzy, przy czym cena jest stała dla poszczególnych listów. Przedziały obejmują listy do 350 g, 350 – 1000 g oraz 1 – 2 kg.
– Zmieniły się ceny usług powszechnych, które Poczta Polska – jako operator publiczny –ma obowiązek świadczyć na obszarze całego kraju – mówi Zbigniew Baranowski. – Na listy krajowe, nadawane jako ekonomiczne do 350 g obowiązuje jedna cena – 1,60 zł (poprzednie ceny od 1,55 zł do 1,90 zł). W przypadku listów poleconych do 350 g (tryb ekonomiczny) cena wynosi 3,80 (poprzednie to 3,75 – 4.10) – informuje rzecznik prasowy. – Jeżeli chodzi o cennik usług paczkowych, to nie uległ on zmianie – dodaje.
Jak oceniają działalność Poczty Polskiej mieszkańcy Wyszkowa?
– Jestem zadowolona z usług Poczty Polskiej, chociaż ostatnio list, który wysłałam, nie doszedł do adresata – informuje pani Agata. – Trzeba również przyznać, że ceny za wysyłkę paczek są za wysokie. Plusem jest natomiast możliwość śledzenia przesyłki, chociaż też czasami ta opcja zawodzi – dodaje.
– Korzystam zarówno z usług poczty, jak i kuriera – mówi pan Łukasz. – Kuriera wybieram, kiedy zależy mi na czasie otrzymania przesyłki, bądź też kiedy zamawiam cięższe przedmioty, ponieważ cena jest porównywalna do usług poczty – kontynuuje. – Z usług poczty jestem zadowolony, chociaż raz paczka zaginęła i jej nie odzyskałem – podsumowuje.
Są też tacy, którym podwyżka cen znaczków pocztowych bardzo się nie podoba. – Jestem zdruzgotana faktem, iż cena znaczków pocztowych tak bardzo wzrosła – żali się pani Barbara. – Ludzie i tak będą korzystać z poczty, gdyż to najprostsze rozwiązanie. Jednak według mnie, ceny nie powinny tak gwałtownie wzrastać – dodaje.

Nowe usługi
W ostatnim czasie Poczta Polska zaczęła poszerzać swoją ofertę. W 2012 r. zaproponowała nowe usługi paczkowe. Dla osób zajmujących się handlem w Internecie są to Przesyłka Biznesowa i Gabarytowa. Oferta obejmuje tzw. preawizację. Przed doręczeniem przesyłki adresat zostanie poinformowany SMS o doręczeniu paczki danego dnia. Kolejną nowością jest SMS do odbiorcy, zamiast powtórnego papierowego awizo.
Poczta Polska zaktualizowała swoje usługi kurierskie. Pocztex m.in. obniżył o połowę ceny świadczonych usług. Przesyłki paczkowe są objęte systemem śledzenia. Z darmowego ubezpieczenia przesyłek mogą już korzystać klienci biznesowi. Od 2012 r. istnieje możliwość nadania przekazu pocztowego drogą internetową, co jest pewnym uproszczeniem dla klienta biznesowego. Przesyłka hybrydowa jest połączeniem maila z tradycyjnym listem. Dużą innowacją jest kolejna usługa oferowana przez Pocztę Polską.
– Niedawno uruchomiliśmy serwis neoKartka, za pośrednictwem którego klienci indywidualni mogą wysyłać kartki pocztowe siedząc przed komputerem – podaje Zbigniew Baranowski. – Kartka taka zostanie wydrukowana przez Pocztę Polską i doręczona w formie papierowej do adresata – dodaje.

Nowa wizytówka
Rok 2013 to również zmiany wizualne Poczty Polskiej.
– W tym roku zadebiutowała modelowa placówka nowego typu, która podzielona jest na cztery strefy: pocztową, finansową, handlową
i samoobsługową – informuje Zbigniew Baranowski. – Do końca 2013 r. Poczta Polska zbuduje minimum 50 tego typu placówek – zapewnia.
Idąc śladem innego operatora, Poczta Polska zamierza uruchomić również punkty samousługowe, w których klienci będą mogli odebrać list polecony lub nadać niewielką przesyłkę pocztową. Strefy mają być czynne przez całą dobę. Pierwsze dwa punkty tego typu uruchomiono już Warszawie. Do końca roku ma się ich pojawić 50.
– Wprowadziliśmy także nowe logo, również nową stronę internetową (www.poczta-polska.pl) – informuje Baranowski. – Nowe logo pojawi się na kolejnych placówkach zbudowanych według nowego modelu, placówkach reprezentacyjnych oraz tam, gdzie i tak potrzebna była zmiana i poniesione byłyby nakłady na oznakowanie – dodaje rzecznik.
Zmiany zostaną zrealizowane do końca 2013 r. Nowe logotypy pojawią się w ok. 200 placówkach, na drukowanych materiałach informacyjnych i reklamowych. Zakupione w 2013 r. stroje służbowe i środki transportu również ulegną modyfikacji. Nowa wizualizacja pojawi się także na nowej stronie www Poczty Polskiej.

Zmiany okiem konkurencji
Jakiś czas temu, po interwencji naszych Czytelników, pisaliśmy o omijaniu uprzywilejowanej pozycji Poczty Polskiej w dostarczaniu najlżejszych listów. Firma InPost, aby móc świadczyć usługi dostarczania listów obciążała je metalowymi blaszkami bądź notesami. Cena listu wynosiła 1 zł.
Uwolnienie rynku jest wielką szansą dla innych operatorów. InPost dzięki zmianie ma tańsze usługi o 30-40 proc. Firma, jak na razie nie, obejmuje swoim zasięgiem całego kraju. Działająca na terenie Wyszkowa firma kurierska „Speed – Service” lada dzień stanie się partnerem InPost. Dzięki temu operator zwiększy swój zasięg o powiat wyszkowski.
– Póki co, Wyszków nie jest jeszcze w zasięgu operacyjnym firmy – mówi Jacek Starostka, właściciel firmy kurierskiej „Speed – Service”. – Z tego co wiem, będzie się to szybko rozwijało – dodaje. – Firma InPost ma ambitne plany pokrycia swoim zasięgiem operacyjnym 90 proc. powierzchni Polski, w tym także Wyszkowa – komentuje.
– Myślę, że usługi firmy InPost przydałyby się w Wyszkowie – mówi pani Natalia. –Przede wszystkim, to szybkie dostarczenie listów i paczek, w atrakcyjnej cenie. Jest to dobre rozwiązanie dla tych, którzy coś wysyłają – dodaje. – Ciekawe, czy to co obiecują, będzie tak samo wyglądać w praktyce? – zastanawia się pani Natalia.
W Wyszkowie działa stacjonarny punkt przyjmowania przesyłek kurierskich na ul. Daszyńskiego prowadzony przez Spółdzielnię Socjalną SZRON, działający na podstawie umowy franczyzowej z firmą „Speed-Service”.

Paczkomaty w Wyszkowie?
Usługa paczkomatów jest dogodnym rozwiązaniem dla klienta, robiącego zakupy przez Internet. Usługa jest dostępna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Paczkomaty można spotkać w większych miastach na terenie całego kraju. W Wyszkowie na dzień dzisiejszy usługa nie jest dostępna.
– Jeśli pojawiłyby się paczkomaty na terenie miasta, życie stałoby się łatwiejsze – przekonuje mieszkaniec gminy Wyszków. – Często robię zakupy przez Internet i chciałbym szybko i osobiście odbierać przesyłkę, bo pracuję do późnych godzin – dodaje.
Nie wszyscy jednak uważają to rozwiązanie za potrzebne.
– Nigdy z nich nie korzystałam, więc z mojej perspektywy wydają się mało potrzebne, choć korzystam z usług kurierskich – mówi pani Magdalena.
InPost rozważa możliwość poszerzenia usług w mniejszych miastach.
– Prędzej czy później paczkomaty pojawią się również w Wyszkowie – przewiduje Starostka. – Na razie działają wyłącznie na terenie większych miast – kontynuuje. – Skoro powstały, to jest to perspektywiczne i opłacalne. To tak jak z hipermarketami. Kiedy duży rynek się nasyci, później przejdzie to do miast powiatowych – dodaje.
M.P.

Komentarze

Dodane przez Iza, w dniu 07.02.2013 r., godz. 00.10
Czy na wizerunek POczty ma wpływ nasz burmistrz Warpas (członek rady nadzoeczej Poczty Polskiej?), może mógłby POstarać się o Poprawę estetycznego wizerunku naszej POczty na Daszyńskiego? Ze ścian się sypie.
Dodane przez POcztylioński, w dniu 07.02.2013 r., godz. 12.15
Pocztowe zmiany - przydałyby się w radzie nadzorczej tej instytucji.
Dodane przez k, w dniu 07.02.2013 r., godz. 13.26
ciekawe skad wzieli tych zadowolonych z uslug poczty :-) kogo zapytam to nikt nie lubi tam stac w kolejce bo listonoszowi nie chce sie przesylki dostarczyc zwlaszcza na sowinskiego
Dodane przez Zen, w dniu 07.02.2013 r., godz. 16.02
Chyba nigdzie jak na poczcie, nie wkurza mnie obsługa. W zasięgu wzroku widzę kilka pań, ale tylko jedna raczy obsługiwać ludzi przy okienku. Czy nie powinno być jak np. w Lidlu, gdzie kiedy tworzy się większa kolejka, to kasjerka daje sygnał dzwonkiem i momentalnie z pracy na sklepie wraca ktoś by uruchomić drugą a nawet trzecią kasę. W kilka minut stresująca sytuacja jest pozytywnie rozładowana. Czy to tak wiele?
...
Dodane przez bell, w dniu 07.02.2013 r., godz. 16.13
Na Daszyńskiego jeszcze gorzej. Za szybą 5 much w smole, z czego obsługują klientów 2. Za szybą 20 osób, w kolejce z awizo, bo za ciężko było listonoszowi list wrzucić do skrzynki. Co mogę to zamawiam kurierem, żeby na te spracowane paniusie nie patrzeć.
Na Daszyńskiego
Dodane przez ka78, w dniu 08.02.2013 r., godz. 10.31
Choć na zewnątrz odpadają płytki co widać z daleka, to w samym środku jest zawsze czysto, ciepło i widno. Pozytywne zmiany widać. A jeśli o kolejki chodzi, to i prawda zdarza się że trzeba czekać bardzo długo. Szczególnie kiedy do okienka podejdzie ktoś z całą paczką urzędowej korespondencji. Daje się tez zauważyć, że jak wszędzie, na poczcie panują tzw. "godziny szczytu", a np. rano całkiem przyjemnie, bez tłoku.
Dodane przez bebe, w dniu 08.02.2013 r., godz. 19.23
Pozytywne zmiany na poczcie? Na której? Bardziej przyjazna jest ta na Sowińskiego. Nie widzę jednak większych zmian. Kolejki, kolejki, kolejki. Nie rozumiem dlaczego pomimo komputerów, do których Panie wstukują chyba numery listów, wpisują je również na arkusze rodem z PRLu. Może dla instytucji, które tony listów przynoszą należy oddzielne okienko otworzyć. Od lat wizyta na poczcie nie należy do łatwych jeśli trafimy na kolejkowy szczyt.
Dodane przez Królowa Bona, w dniu 08.02.2013 r., godz. 21.08
Ja też wolę jednak pocztę na Daszyńskiego. Jest przyjemniejsza. Na Sowińskiego jest mi po prostu za ciasno, za duszno. Klaustrofobia. :)
Dodane przez Antek, w dniu 11.02.2013 r., godz. 20.46
Mam konto w banku.Wnuczek mnie nauczył robić przelewy przez Jnternet.Z domu w zaspy nie wychodzę,nogi ani ręki nie złamię na ślizgawicy,nie wącham czosnkowego oddechu stojącego za mną wczorajszego faceta kładącego mi się na plecach,czasu nie tracę na stanie w kolejce.
Dodane przez Ziutka, w dniu 12.02.2013 r., godz. 10.48
Można dla wygody zrezygnować takze z jedzenia. Przecież po co tracic czas na przeżuwanie, robienie zakupó. Można nie odchodzic od telewizora, i żyć pod kroplówką. ;)

Napisz komentarz

Dane teleadresowe

Wydawca: Tygodnik Informacyjno-Reklamowy "Wyszkowiak" S.C.

Redakcja: Justyna Pochmara, Irena Prusińska, Hanna Zielińska (kolportaż).

Adres redakcji:
ul. Gen. J. Sowińskiego 61, 07-202 Wyszków, tel./fax (0-29) 742-07-05,
e-mail: redakcja@wyszkowiak.pl

Nr konta: IdeaBank 20 1950 0001 2006 0617 8079 0002

Redakcja zastrzega sobie prawo skracania nadesłanych materiałów i nie odpowiada za treść reklam oraz listów do redakcji.

Tekstów nie zamówionych nie zwracamy. Reklamy przyjmowane są w siedzibie redakcji.

REKLAMA

  • Reklama
  • Reklama
  • Reklama

Projekt witryny

Wykonanie: INFOSTRONY - Adam Podemski, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl