13 kilometrów za 335 mln zł
(Zam: 03.02.2016 r., godz. 15.12)28 stycznia białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę z firmą Skanska na realizację rozbudowy drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Wyszków-węzeł Poręba. Prace potrwają do lipca 2018 r. To jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w województwie mazowieckim i największy kontrakt realizowany obecnie przez Skanska.
S8 to droga klasy S, gdzie zaprojektowana prędkość to 100 km/h, a nośność 115 kN/oś. Nowy odcinek będzie miał dwie jezdnie o szerokości 10,5 m każdy, pas dzielący o szerokości 10 m oraz pobocza nieutwardzone o szerokości 1,25 m każde. Jezdnie będą posiadać po dwa pasy ruchu i po jednym pasie awaryjnym.
– W ramach robót drogowych wykonamy blisko 13-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8, drogi dojazdowe, trzy węzły drogowe: „Trzcianka”, „Knurowiec”, „Poręba” wraz z drogami dojazdowymi, poprzecznymi, skrzyżowania, dwa punkty kontroli pojazdów, chodniki, zjazdy, zatoki autobusowe, system odwodnienia powierzchniowego i wgłębnego oraz przepusty drogowe, także te pełniące funkcje przejść dla zwierząt – mówi kierownik budowy Skanska Wojciech Chojecki. – Ponadto rozbudujemy drogi i przebudujemy ciągi komunikacyjne krzyżujące się z nową inwestycją. Zakres prac obejmie też rekultywację terenu w miejscu rozbiórek istniejących dróg – dodaje.
Poza budową drogi Skanska wykona również prace mostowe i konstrukcje inżynierskie. Trasa S8 na tym odcinku będzie posiadała łącznie 16 wiaduktów i mostów, 38 przejść dla zwierząt oraz 13 przepustów.
– Troska o życie jest jedną z naszych wartości. Promujemy przyjazne środowisku rozwiązania, a takimi z pewnością są zaprojektowane przez inwestora przejścia dla zwierząt – mówi dyrektor Zespołu Projektów Skanska Zbigniew Hamerlink. – Realizacja projektów w zgodzie ze środowiskiem to odpowiedzialność wobec przyszłych pokoleń – komentuje. – Ponadto, w związku z koniecznością wycięcia drzew na potrzeby realizacji powierzonego nam zadania, wykonamy szereg nasadzeń kompensacyjnych – wyjaśnia. – Będzie to zieleń przydrożna, osłonowo-izolacyjna, przy przejściach dla zwierząt, ozdobna i funkcjonalna, a także dogęszczająca las – wymienia.
Budowa będzie prowadzona w sąsiedztwie terenów leśnych Puszczy Białej (obszar Natura 2000).
Prace zostały podzielone na dwa etapy. Pierwszy to wybudowanie nowej jezdni drogi ekspresowej po stronie prawej – od węzła „Trzcianka” do końca odcinka Ia – wraz z drogami dojazdowymi oraz obiektami inżynierskimi.
– W tym etapie ruch pojazdów odbywał się będzie po istniejącej drodze krajowej – zapowiada kierownik projektu Piotr Stępień. – W pierwszym etapie wybudujemy też drogę dojazdową od początku odcinka do węzła „Trzcianka” wraz z obiektami inżynierskimi.
Drugi etap polegał będzie na wybudowaniu dwóch jezdni drogi ekspresowej od początku odcinka do węzła „Trzcianka”.
– Na tym etapie prac ruch pojazdów zostanie skierowany na nowo wybudowaną drogę dojazdową – wyjaśnia kierownik projektu.
Następnie rozebrana zostanie istniejąca konstrukcja jezdni drogi krajowej i wybudowana jezdnia lewa drogi ekspresowej od węzła „Trzcianka” do końca odcinka wraz obiektami inżynierskimi.
– W trakcie budowy tego odcinka ruch samochodów będzie się odbywał po nowej prawej jezdni drogi ekspresowej – kontynuuje.
Podczas realizacji projektu Skanska skorzysta z nowoczesnych technologii dostępnych dla budownictwa.
– Zastosujemy systemy sterowania maszyn 3D wyposażonych w modele numeryczne realizowanego projektu (to model trójwymiarowy, umieszczony w przestrzennym układzie współrzędnych X, Y, Z) – mówi Piotr Stępień. – Na pełną kompatybilność pracy z modelami 3D i maszynami 3D pozwoli nam zastosowanie najnowszych instrumentów geodezyjnych – do obmiarów robót ziemnych w celu sporządzania cyklicznych bilansów robót wykorzystamy drona, natomiast skaning laserowy (również mobilny) posłuży do cząstkowych oraz końcowej inwentaryzacji elementów budowy – wyjaśnia. – Do mobilnej pracy z dokumentami posłużą nam tablety iPad z zainstalowanym programem Plangrid – dodaje.
Konstrukcja drogi ekspresowej S8 zostanie wykonana w technologii nawierzchni sztywnej wykonanej z betonu cementowego z wykończeniem w technologii tzw. washbeton. Tego typu rozwiązanie dobrze się sprawdza na nawierzchniach dróg szybkiego ruchu, takich jak autostrady, drogi ekspresowe i jest coraz szerzej stosowane.
– Dobrze wykonane nawierzchnie z betonu cementowego są bardziej trwałe od nawierzchni z mieszanek bitumicznych. Pozwalają na lepsze rozłożenie obciążenia poruszających się po nich pojazdów, są trwalsze w porównaniu z nawierzchniami asfaltowymi i tańsze w utrzymaniu i eksploatacji – komentuje Wojciech Chojecki ze Skanska. – Ponadto nawierzchnie z betonu cementowego wykończone w technologii washbeton to tzw. ciche nawierzchnie. Poruszające się po nich pojazdy generują niższy poziom hałasu wytwarzany przez koła – podkreśla kierownik budowy.
Jednym z najważniejszych elementów budowy drogi o nawierzchni betonowej jest sprawna i szybka produkcja oraz jego dostawa w miejsce wbudowania. W tym celu w pobliżu placu budowy Skanska ustawi dwie wytwórnie betonu, które będą produkować beton cementowy wyłącznie na potrzeby budowy. Do transportu betonu będzie zaangażowanych kilkadziesiąt jednostek transportowych – specjalistyczne betonowozy tzw. betoniarki oraz samochody ciężarowe.
– Korzyści z realizacji inwestycji będą znaczące. Kierowcy zyskają nowy odcinek drogi, co z pewnością poprawi jakość podróżowania. Bezpieczną komunikację na tym odcinku zapewnią natomiast chodniki dla pieszych, bariery ochronne, elementy oznakowania pionowego i poziomego, ogrodzenie drogi oraz oświetlenie drogowe – komentuje Wojciech Chojecki.
Skanska realizuje kontrakty kubaturowe i inżynieryjne. Wykonuje zarówno duże projekty, jak i mniejsze i średnie kontrakty na rynkach lokalnych. Spółka posiada doświadczenie w budowie dróg o konstrukcji betonowej. W 2005 r. wykonała nawierzchnię z betonu cementowego na odcinku DK18, zaś w 2012 r. na odcinek drogi S8 „Oleśnica (węzeł Cieśle) – Syców (Syców Wschód)”. Budowa tego odcinka S8 była realizowana przez międzynarodowy zespół Skanska.
Odcinek trasy S8 węzeł Poręba-obwodnica Ostrowi Mazowieckiej wykona konsorcjum: PORR Polska Infrastructure S.A. i UNIBEP S.A. za 404,46 mln zł, zaś fragment obwodnica Ostrowi Mazowieckiej-granica województw mazowieckiego i podlaskiego zrealizuje firma Polaqua Sp. z o.o. za 248,89 mln. zł.
Oprac. J.P.
Komentarze
Dodane przez KnurOwiec, w dniu 03.02.2016 r., godz. 16.56
Rewolucja to będzie dopiero kiedy dojedziemy drogą S do Białegostoku.
Rewolucja to będzie dopiero kiedy dojedziemy drogą S do Białegostoku.
Dodane przez Oz, w dniu 04.02.2016 r., godz. 18.02
Fajnie, ale my bardziej czekamy na obwodnicę podwarszawskich Marek.
Fajnie, ale my bardziej czekamy na obwodnicę podwarszawskich Marek.
Dodane przez Wiem!, w dniu 06.02.2016 r., godz. 17.26
Dzięki Bodio
Dzięki Bodio
Dodane przez Pies Pies, w dniu 10.02.2016 r., godz. 11.27
A Bodio nie ma tu nic do rzeczy. On agitował za wyciągnięciem parowca z dna rzeki a nie za drogami.
A Bodio nie ma tu nic do rzeczy. On agitował za wyciągnięciem parowca z dna rzeki a nie za drogami.
Napisz komentarz
- Komentarze naruszające netykietę nie będą publikowane.
- Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. nie będą publikowane.
- Za treść komentarza odpowiada jego autor.
- Regulamin komentowania w serwisie wyszkowiak.pl