O poetyce filmu z Darią Galant
(Zam: 20.02.2013 r., godz. 10.30)Kolejne spotkanie słuchaczy wyszkowskiego Uniwersytetu III Wieku przyjęło formę warsztatową. Pisarka, poetka, reżyserka Daria Galant wprowadziła zebranych w tajniki reportażu, dzieła literackiego oraz pokrewnych literaturze gatunków.
Wykład odbył się 13 lutego bibliotece miejskiej. Daria Galant zapoznała słuchaczy z poetyką filmu, która jest wstępem do rozbudzania wyobraźni i odbierania otaczającego świata poprzez literacki wizerunek. Według niej, film i literatura pełnią tę samą rolę – poprzez film spełnia się rola dzieła literackiego, scenariusz natomiast jest jego kanwą.
– Scenariusz jest wersją roboczą dzieła, które ma powstać – powiedziała D. Galant. – To film ma zachwycać widza, scenariusz natomiast ma być podstawą tego, co powstanie w obrazie – dodała.
Mówiła również o warstwach w dziele literackim i filmowym. Dzieło filmowe oznacza produkt artystyczny, tworzy wyobrażenie w widzu i czytelniku. Każde posiada swoją strukturę wewnętrzną, czyli tzw. wielopłaszczyznowość – narrację, dialogi, świat przedstawiony.
Według D. Galant, to literatura jest podstawą psychologii, socjologii, nauk ścisłych, a psychologia z kolei jest ważnym narzędziem w tworzeniu literatury i filmu.
– Odczucia to ważny instrument w tworzeniu literatury i filmu – podkreśliła Galant. – Trzeba umieć czytać i rozumieć bardzo głęboko to, co wypowiadają bohaterowie – zaznaczyła.
Daria Galant opowiedziała o mylnym utożsamianiu bohaterów danego dzieła z ich autorem – inaczej sprawa przedstawia się w autobiografii, w której twórca opisuje sam siebie.
Podczas wykładu uczestnicy oglądali film „Nadbużański Teatr Konny”. Sama D. Galant przyznała, że film ten jest dziwny, ponieważ odpowiada gatunkowi kina autorskiego.
– Kino to nie przyjmuje za zadanie reporterskie przekazać informację – poinformowała zebranych. – Nie ma zadania tworzenia w widzach odbioru negatywnego, co we współczesnym kinie polskim jest bardzo powszechną techniką – zaznaczyła.
M.P.
– Scenariusz jest wersją roboczą dzieła, które ma powstać – powiedziała D. Galant. – To film ma zachwycać widza, scenariusz natomiast ma być podstawą tego, co powstanie w obrazie – dodała.
Mówiła również o warstwach w dziele literackim i filmowym. Dzieło filmowe oznacza produkt artystyczny, tworzy wyobrażenie w widzu i czytelniku. Każde posiada swoją strukturę wewnętrzną, czyli tzw. wielopłaszczyznowość – narrację, dialogi, świat przedstawiony.
Według D. Galant, to literatura jest podstawą psychologii, socjologii, nauk ścisłych, a psychologia z kolei jest ważnym narzędziem w tworzeniu literatury i filmu.
– Odczucia to ważny instrument w tworzeniu literatury i filmu – podkreśliła Galant. – Trzeba umieć czytać i rozumieć bardzo głęboko to, co wypowiadają bohaterowie – zaznaczyła.
Daria Galant opowiedziała o mylnym utożsamianiu bohaterów danego dzieła z ich autorem – inaczej sprawa przedstawia się w autobiografii, w której twórca opisuje sam siebie.
Podczas wykładu uczestnicy oglądali film „Nadbużański Teatr Konny”. Sama D. Galant przyznała, że film ten jest dziwny, ponieważ odpowiada gatunkowi kina autorskiego.
– Kino to nie przyjmuje za zadanie reporterskie przekazać informację – poinformowała zebranych. – Nie ma zadania tworzenia w widzach odbioru negatywnego, co we współczesnym kinie polskim jest bardzo powszechną techniką – zaznaczyła.
M.P.
Napisz komentarz
- Komentarze naruszające netykietę nie będą publikowane.
- Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. nie będą publikowane.
- Za treść komentarza odpowiada jego autor.
- Regulamin komentowania w serwisie wyszkowiak.pl