Menu górne

REKLAMA

  • Reklama
Dziś jest 21 grudnia 2024 r., imieniny Jana, Tomasza



Szykują się zmiany

(Zam: 21.09.2010 r., godz. 10.58)

Od przyszłego roku gimnazjalistów czekają poważne zmiany. Aktualni drugoklasiści zmierzą się z egzaminem, który formą przypomina egzamin maturalny. Ponadto, grupowo przygotują tzw. projekty edukacyjne podejmujące określone problemy z różnych dziedzin nauki, które będą musieli „zaliczyć”.

Nowe zasady wprowadzone przez ministerstwo edukacji narodowej będą obowiązały uczniów, którzy do egzaminu gimnazjalnego przystąpią w 2012 roku, czyli obecnych drugoklasistów. Egzamin, tak jak poprzednio, będzie się składał z trzech części: humanistycznej, matematyczno–przyrodniczej oraz języka obcego, ale każda z nich będzie miała inną strukturę. W części humanistycznej gimnazjaliści będą sprawdzać swoje umiejętności z zakresu języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie. Część matematyczno–przyrodnicza składać się będzie z dziedzin z matematyki oraz zadań typowo przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. Gimnazjalista ma obowiązek wybrać język, z którego będzie zdawał egzamin spośród tych, których uczył się w szkole. Nowością jest, że uczeń sam będzie decydował na jakim poziomie (podstawowym bądź rozszerzonym), będzie zdawał z języka obcego. W 2012 roku liczba osiągniętych procentów będzie brana pod uwagę podczas rekrutacji do liceum.

Kolejną zmianą, która czeka uczniów jest wydłużony czas pisania egzaminu. Część humanistyczna i matematyczno-przyrodnicza będą trwały po 150 minut (poprzednio 120 minut), a język obcy − 60 minut. Po raz pierwszy gimnazjaliści otrzymają wyniki w postaci procentowej oraz wynik centylowy określający odsetek liczby gimnazjalistów, którzy uzyskali z danego zakresu wynik taki sam lub niższy niż zdający.

To nie koniec zmian jakim będą podlegać gimnazjaliści. 20 sierpnia minister edukacji narodowej nałożył na szkoły wymóg zorganizowania tzw. projektu edukacyjnego. Zgodnie z rozporządzeniem projekt jest zespołowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu. Prace nad nim mają rozwijać umiejętności pracy zadaniowej, planowania, współpracy, komunikacji i prezentacji.

− Problematyka projektów może łączyć różne dziedziny nauki. Tematy będą zależały od inwencji uczniów oraz prowadzących nauczycieli – informuje Renata Pokraśniewicz z Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w Wyszkowie − Zamiast oceny, na świadectwie ukończenia gimnazjum pojawi się zapis, że uczeń uczestniczył w projekcie, lub był zwolniony z przygotowań ze względów zdrowotnych – dodaje.
Zadaniem nauczyciela będzie towarzyszenie uczniom na poszczególnych etapach pracy nad projektem, pomaganie w poszukiwaniu metod rozwiązania postawionego problemu oraz organizowanie pracy zespołowej.

Rozporządzenie ministra informuje, że organizacja projektów będzie zależała od rozwiązań przyjętych przez dyrektorów szkół oraz nauczycieli.

E.M.

Napisz komentarz

Projekt witryny

Wykonanie: INFOSTRONY - Adam Podemski, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl , Poczta