Menu górne

REKLAMA

  • Reklama
Dziś jest 19 kwietnia 2024 r., imieniny Adolfa, Leona



O sztuce recytacji

(Zam: 21.02.2019 r., godz. 14.43)

W miejskiej bibliotece gościł aktor, reżyser, pedagog Jerzy Łazewski. Poprowadził warsztaty z recytacji i kultury żywego słowa dla bibliotekarzy i nauczycieli z powiatu wyszkowskiego.

Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna zorganizowała spotkanie 20 lutego we współpracy z Mazowieckim Instytutem Kultury w Warszawie.
Jerzy Łazewski współpracuje z teatrem Szkoły Głównej Handlowej. W Akademii Teatralnej w Warszawie uczy techniki wyrazistości mowy, zajmuje się nauczaniem dykcji i interpretacji tekstów. Niebawem odbędą się gminne i powiatowe eliminacje do konkursu recytatorskiego „Warszawska Syrenka”. Wskazówki, których udzielił Jerzy Łazewski, przydadzą się nauczycielom w przygotowaniu uczniów do udziału w konkursie (prowadzący warsztaty jest jurorem podczas finału „Warszawskiej Syrenki”)
Wspólnie z uczestnikami szkolenia wskazał główne problemy, które napotykają osoby recytujące wiersze, czyli tremę, tempo mówienia, dobór repertuaru itp.
- Recytacja jest sztuką, a ta wiąże się różnymi ograniczeniami, trickami technicznymi, które warto poznać. W dziedzinie malarstwa, konkurencjach sportowych są zasady. One również występują w recytacji - stwierdził Jerzy Łazewski - Najważniejsza jest prawda wypowiedzi, której najczęściej brakuje recytatorom. Z nią wiąże się energia wypowiedzi. Ktoś może mieć słabą dykcję, repertuar, ale jeśli ma w sobie tę energię, to jest lepszy od osoby, która recytuje po prostu poprawnie.
Gość zachęcał nauczycieli do znajdowania wśród uczniów osób charyzmatycznych, niekoniecznie uzdolnionych w dziedzinie języka polskiego.
- Recytacja kojarzy się z czymś niemęskim, niepoważnym, ale namawiałbym państwa, byście skupili jak najwięcej osób energicznych. Często są ci, którzy w ogólne nie myślą o recytowaniu. Często w dziedzinie recytacji sprawdzają się nie najpilniejsze uczennice, ale np. chłopak, który gra w piłkę, ma energię. Trzeba go jednak dobrze zmotywować - stwierdził aktor.
Zachęcał, by w doborze repertuaru uwzględniać możliwości recytatora.
- Niech te teksty pokażą całą paletę możliwości recytatorskich, emocjonalnych osoby - podkreślił. - W doborze repertuaru szukałbym niebanalnych tesktów, warto sięgać po literaturę innych narodów, jej tłumaczenia. Warto też sprawdzić poprawny zapis tekstu, bo często słyszę w w trakcie konkursów, że dzieci powielają błędy znajdujące się w internecie - dodał. - Nie chodzi o to, by wasi uczniowie stali się aktorami, ale aby czuli się śmielsi w trakcie wystąpień publicznych, które będą czekały ich przez całe życie.
Aktor zdał wskazówki jak ubrać się na występ, wchodzić i schodzić ze sceny, a także na temat postawy ciała, utrzymywania kontaktu wzrokowego z publicznością, zbędnych gestów, sposobu ukłonienia itp. Zdradził jak radzić sobie z tremą. Poprowadził ćwiczenia z oddychania, intonacji zdania. Radził w jaki sposób rozluźnić ciało przed ważnym wystąpieniem.
J.P.


















Napisz komentarz

Projekt witryny

Wykonanie: INFOSTRONY - Adam Podemski, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl , Poczta