Menu górne

REKLAMA

  • Reklama
Dziś jest 20 kwietnia 2024 r., imieniny Agnieszki, Teodora



Kolej do Warszawy, najlepiej co godzinę

(Zam: 07.01.2020 r., godz. 13.22)

Warszawskie Stowarzyszenie Miasto Jest Nasze upomniało się o bezpośrednie połączenie kolejowe z Wyszkowa do Warszawy. Jak pisze „Codziennie do Warszawy wjeżdża ponad pół miliona pojazdów, powodując korki i zanieczyszczenie powietrza. Możemy ograniczyć liczbę samochodów szturmujących stolicę, jednak oferta Kolei Mazowieckich musi stać się realną alternatywą dla transportu indywidualnego”.

Stowarzyszenie wraz z Fundacją Nowe Spojrzenie zaapelowało w grudniu o pilne działania na rzecz zrównoważonego transportu. Oto treść stanowiska inicjatyw Miasto jest Nasze:
„Niestety, kolej nie dotrzymuje kroku rozwojowi infrastruktury drogowej. Ten
niepokojący trend widać zwłaszcza w przypadku dojazdów z Ostrołęki i Wyszkowa. Od grudnia 2017 r. na całej trasie Warszawa-Wyszków kierowcy mogą korzystać z drogi ekspresowej S8. Natomiast oferta kolei jest gorsza niż trzydzieści lat temu. Za stagnację kolei regionalnych na Mazowszu odpowiada Adam Struzik – marszałek województwa. Gdy w Łódzkiem, Małopolsce, na Dolnym Śląsku regionalni przewoźnicy notują spektakularne wzrosty liczby przewiezionych pasażerów, na Mazowszu w imię pozornych oszczędności Adam Struzik psuje niepotrzebnymi przesiadkami rozkład jazdy na linii do Ostrołęki i Wyszkowa. Wciąż wielu ludzi mieszkających w sąsiedztwie przystanków kolejowych nie ma dostępu do kolei. Tak jest choćby na odcinku linii Warszawa–Białystok między Małkinią a Czyżewem.
(…) Wchodzi w życie nowy rozkład jazdy Kolei Mazowieckich. Próżno szukać w nim dodatkowych połączeń na głównych liniach prowadzących do stolicy. Dziś mamy stagnację. Czy jutro Adam Struzik zafunduje mieszkańcom Mazowsza ostre cięcie kolei regionalnej?
Warto dodać, że członkiem Rady Nadzorczej Kolei Mazowieckich jest Robert Soszyński. Tak, wiceprezydent Warszawy odpowiedzialny za transport. Czy oferta kolei, którą nadzoruje, przyczynia się do ograniczenia liczby samochodów i ilości zanieczyszczeń w Warszawie?
W obecnym rozkładzie jazdy Kolei Mazowieckich jest tylko jedno bezpośrednie
połączenie dziennie na trasie z Ostrołęki do Warszawy. Stolica subregionu Mazowsza, miasto na prawach powiatu liczące ponad 50 tysięcy mieszkańców, nie ma regularnych, wygodnych połączeń kolejowych z Warszawą. Pasażerowie skazani są na uciążliwe przesiadki w Tłuszczu, gdzie w codziennych podróżach muszą biegać między składami zatrzymującymi się przy różnych peronach. Na linii Tłuszcz Ostrołęka leży 27-tysięczny Wyszków. Wielu mieszkańców tego miasta pracuje w Warszawie.
Skutek – mieszkańcy w codziennych dojazdach wybierają samochód lub autobus. W tej sytuacji nie możemy pozwolić na marnowanie potencjału transportu szynowego. Jak pokazuje przykład niedawno otwartych linii na Dolnym Śląsku, dobrze zarządzana, przyjazna pasażerom kolej może skutecznie konkurować z transportem indywidualnym. Jednak kolej ze źle zaplanowanym rozkładem przegra nawet z mniej komfortowymi autobusami. Tak właśnie wygląda to w Ostrołęce i Wyszkowie: bezpośrednie autobusy do Warszawy rano co kwadrans zabierają dziesiątki pasażerów, a pociągi z niewygodną przesiadką – co ok. godzinę odjeżdżają pustawe.
Mieszkańcy Wyszkowa, Ostrołęki i okolicznych miejscowości skazani są na długie, niewygodne dojazdy do pracy, a warszawianki i warszawiacy – na wzmożone natężenie ruchu drogowego i smog. Czy zawsze tak było? Otóż nie! W rozkładzie z 1988 roku do Ostrołęki dojeżdżały 4 pary bezpośrednich pociągów, a do Wyszkowa – 11!
Jeszcze w 2009 były to 4 pary do Wyszkowa, z czego 3 jechały dalej do Ostrołęki. Dlaczego marszałkowi Struzikowi nie zależy na usprawnieniu transportu w województwie mazowieckim, a oferta Kolei Mazowieckich, odstraszając potencjalnych pasażerów, nie wytrzymuje konkurencji nawet z busami? Dlaczego mieszkańcy Ostrołęki, z której bilet kolejowy do Warszawy kosztuje 24,50 zł przy 107 km trasy, są traktowani gorzej niż mieszkańcy Płocka, z którego bilet kosztuje 19,50 zł za przejazd 178 kilometrów? Dlaczego, pomimo dużego zanieczyszczenia powietrza, korków ulicznych i zmiany klimatu, zrównoważony transport nie jest traktowany priorytetowo?
Na dwudziestolecie Mazowsza i piętnastolecie Kolei Mazowieckich lepsza kolej regionalna mieszkańcom po prostu się należy! Domagamy się radykalnej poprawy rozkładu jazdy pociągów na Mazowszu. Przywrócenia bezpośrednich połączeń do Ostrołęki i Wyszkowa oraz w te miejsca regionu, gdzie można było dojechać pociągiem trzydzieści lat temu. Wiemy, jak ten cel osiągnąć. Dlatego apelujemy o niezwłoczne zwołanie posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu Sejmiku Województwa Mazowieckiego. Zamiast występować w propagandowych filmach Kolei Mazowieckich, marszałek Adam Struzik powinien stanąć do debaty i rozliczyć się z fatalnego rozkładu jazdy regionalnych pociągów.
Nasze postulaty:
1. Wszystkie pociągi z Ostrołęki i Wyszkowa powinny dojeżdżać na Dworzec Wileński.
2. Należy radykalnie zwiększyć liczbę bezpośrednich pociągów na odcinku Warszawa Wileńska-Wyszków. Powinny odjeżdżać co godzinę, najlepiej w równym takcie. Część z nich powinna dojeżdżać do Ostrołęki.
3. Poprawie rozkładu jazdy musi towarzyszyć modyfikacja cennika. Domagamy się wprowadzenia specjalnej taryfy relacyjnej, tak jak na linii do Płocka. Bilet do Ostrołęki powinien kosztować nie więcej niż 19 zł, a do Wyszkowa 8 zł.
4. Prezydent Ostrołęki powinien, w ramach komunikacji miejskiej, zorganizować linie autobusowe dojeżdżające na dworzec kolejowy i skomunikowane z rozkładem kolei”.
Oprac. J.P.

Komentarze

Dodane przez Monika, w dniu 07.01.2020 r., godz. 18.17
Mysle , ze jeszcze sporo czasu uplynie zanim wladze sie ockna i cos zmienia, Jezeli by ludzie mieli dobre polaczenia do Warszawy, mysle, ze duzo osob by zrezygnowalo z jazdy samochodem.
Dodane przez Anonim, w dniu 07.01.2020 r., godz. 20.31
Pomysł dobry. Tylko skąd (od kogo) wziąć na to pieniądze? Póki co: "powinny", "należy", "musi", "powinien" i "domagamy się" ...
Dodane przez Anonim, w dniu 07.01.2020 r., godz. 22.32
Jasne, dużo osób by zrezygnowało z jazdy samochodem aby zamiast 30-40 min autem jechać półtorej godziny pociągiem... i stawać na 20 pipidówach po drodze. Tymi co są pociągami i tak niema komu jeździć, puste składy jeżdżą.
Dodane przez Anonim, w dniu 08.01.2020 r., godz. 11.12
Jeżdżę do Warszawy pociągiem od trzech miesięcy. Jest pociąg bezpośredni. Rzecz w tym, że w nowym rozkładzie obowiązującym od 15.12.2019 została zmieniona godzina odjazdu :( wcześniej pociąg odjeżdżał o 6.42 i jechał godzinę i 3 minuty - 7:45 to bardzo dobry czas aby wsiąść w metro i dojechać do pracy. Teraz pociąg odjeżdża o 6:52 i jest o 7:55 na Wileńskiej - ktoś chyba postradał zmysły...… Nawet pisałem do Kolei Mazowieckich o przywrócenie wcześniejszych godzin to nawet nie dostałem odpowiedzi :( na powrotny pociąg bezpośredni to nawet nie ma co liczyć...… Cena pojedynczego biletu normalnego to 15,30 PLN - sporo ale jeśli kupi się bilet miesięczny (normalny) to tu już miła niespodzianka 153 PLN. Dodać pociąg bezpośredni powrotny o 16:20 i za 306 zł wyszedłby miesięczny dojazd do Warszawy. Rzecz w tym, że ludzie są wygodni i nie wszyscy będą jeździć pociągiem bo na PKP też trzeba się dostać a autobus zatrzyma się praktycznie w każdym miejscu; niektórym nawet pod domem co z kolei przekłada się na dłuższą podróż.
Dodane przez Niki, w dniu 09.01.2020 r., godz. 09.57
Popieram stanowisko w 100%
Lobby
Dodane przez Ddxx, w dniu 11.01.2020 r., godz. 10.38
Nie ma szans, nie wierze, by udało im sie wygrać z lobby autobusów. To dla nich zlikwidowano połączenia kolejowe.
Dodane przez zielony, w dniu 11.01.2020 r., godz. 17.57
Gdyby nie elektrownia w Ostrołęce to ta trasa juz dawno by odeszła w zapomnienie. Teraz, gdy większość szlaku jest zmodernizowana można by zaoferować pasażerom częstsze połączenia. Na szczęście już nie jestem przywiqzany do kolei jak podczas dojazdów do szkoły, więc korzystam z ni j okazjonalnie. I przykładowo w sobotę ostatni pociąg z Warszawy Wileńskiej w kierunku Wyszkowa jest o 21:30, następny dopiero po 6 następnego dnia. Strasznie słaba opcja. Pamiętajmy o jednym- koleje mazowieckie jezdza za nasze pieniędze!

Napisz komentarz

Projekt witryny

Wykonanie: INFOSTRONY - Adam Podemski, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl , Poczta