Menu górne

• Reklama
Dziś jest 29 marca 2024 r., imieniny Eustachego, Wiktora

V Pielgrzymka Rowerowa z parafii św. Barbary w Porębie

(Zam: 24.08.2016 r., godz. 11.37)

Aby powrócić do doświadczeń pierwszej miłości, aby podążać śladami bł. ks. Jerzego Popiełuszki, aby klęknąć przed Matką Bożą z Jasnej Góry… Pielgrzymi z parafii Poręba pw. św. Barbary od 18 do 23 lipca przebyli rowerami 380 km do Częstochowy.

Podczas pielgrzymki odwiedzili kościoły i sanktuaria, znajdujące się na trasie, modląc się we wspólnych i osobistych intencjach. Prowadzeni przez kierownika pielgrzymki Pawła Bralewskiego, z pomocą Katarzyny Bralewskiej i Sławomira Sowy oraz pod opieką duszpasterską proboszcza parafii Poręba ks. prałata Andrzeja Grzybowskiego doświadczaliśmy niecodziennych przeżyć duchowych, jak i wzmożonego wysiłku fizycznego. Dzięki sprawnej organizacji pielgrzymki w zakresie odpoczynków, posiłków, noclegów, a zwłaszcza rozmodleniu w ciągu dnia i uczestnictwie w Eucharystii, wszyscy nabierali sił, potrzebnych do pokonywania kolejnych kilometrów na niełatwych drogach przez miasta, pod wysokie górki i długie strome zjazdy.
Pierwszym z odwiedzonych sanktuariów był kościół św. Jana Pawła II w Radzyminie, gdzie zostaliśmy gościnnie przyjęci przez ks. Krzysztofa Ziółkowskiego, znanego parafianom porębskim z przeprowadzanych rekolekcji.
Pokonując zaś ulice Warszawy z licznymi skrzyżowaniami, dotarliśmy do grobu bł. ks. Jerzego Popiełuszki, uczestniczyliśmy we mszy św. w kościele św. Stanisława Kostki na warszawskim Żoliborzu. Warto podkreślić, że podczas poprzednich pielgrzymek odwiedziliśmy rodzinną miejscowość ks. Jerzego, rodzinne muzeum w Suchowoli oraz byliśmy na tamie we Włocławku, gdzie błogosławiony kapłan został zamordowany i wrzucony do Wisły przez funkcjonariuszy komunistycznej Służby Bezpieczeństwa.
W modlitewnym skupieniu staliśmy nad grobem błogosławionego, otoczonego różańcem z kamieni w kształcie zarysu granic Polski, przywołując przesłanie polskiego męczennika za wiarę, by „zło dobrem zwyciężać”. Zwiedziliśmy również muzeum w podziemiach kościoła, w którym duszpasterzował, z licznymi pamiątkami, dokumentami i wotami (krzyżyki, różańce, szkolne tarcze i inne przedmioty stworzone z myślą o błogosławionym kapłanie).
Kolejne Sanktuarium bł. Honorata Koźmińskiego u Ojców Kapucynów w Nowym Mieście n/Pilicą, w którym uczestniczyliśmy we mszy św. i błogosławieństwie relikwiami, umocniło w nas potrzebę pojednania z Bogiem i ludźmi. Nadto, zachowane pamiątki po błogosławionym prezentowane w muzeum klasztornym wywarły na pielgrzymach niezatarte wrażenie.
W Sanktuarium Świętej Rodziny w Studziannie uwagę pątników przykuł niezwykły obraz przedstawiający Jezusa, Maryję i Józefa, siedzących przy stole podczas wspólnego posiłku. Zaplanowana trasa przed noclegiem w Opocznie powiodła nas drogą leśną do Anielina do szańca mjra Henryka Dobrzańskiego „Hubala”, który jest bliski parafianom porębskim z racji jego pobytu wraz z oddziałem w Porębie w 1939 r., co rokrocznie jest upamiętniane przez rocznicowe uroczystości. W roku 76. rocznicy śmierci „szalonego majora”, jak nazywali go hitlerowcy, pielgrzymi stanęli w miejscu, gdzie oddał życie w walce za wolną Polskę, by pomodlić się za niego i żołnierzy Wydzielonego Oddziału Wojska Polskiego.
Kolejny dzień, sprzyjający rowerzystom, bo znów słoneczny z lekkim powiewem wiatru, mimo trudu pokonywania wielokilometrowej drogi, podczas mszy św. w Paradyżu i kazania naszego pielgrzymkowego kapelana przyniósł nową refleksję, skłaniającą do powrotu do doświadczeń pierwszej miłości. Kapłan pouczając prosił, byśmy powrócili stanem ducha do przeżyć, uczuć i uniesień, jakie kierowały nami przy przeżywaniu pierwszej miłości. Chciał, byśmy wspomnieli te pierwsze doznania względem ukochanej osoby, Boga, w zależności od powołania do kapłaństwa czy małżeństwa. Wskazywał na te wzniosłe i radosne doświadczenie miłowania.
Przybywając na nocleg do Ojców Paulinów w Wielgomłynach, zanim weszliśmy powitać Matkę Bożą Bolesną w sanktuarium, zostaliśmy powitani biciem dzwonów, poświęceniem i błogosławieństwem krzyżem, a potem pysznym obiadem, do syta.
W ostatnim „rowerowym dniu”, zmierzając do Częstochowskiej Matki doznaliśmy wzmocnienia sił tych fizycznych, a zwłaszcza duchowych w Sanktuarium u Matki Bożej Gidelskiej i sanktuarium św. Ojca Pio z Pietrelciny na „Górce Przeprośnej” w gminie Mstów, skąd widząc Klasztor na Jasnej Górze, klęcząc zaśpiewaliśmy radośnie; „O Maryjo witam Cię, o Maryjo kocham Cię, o Maryjo pobłogosław wszystkie dzieci swe”.
Wzniesienie pod klasztor pokonaliśmy już „jak na skrzydłach”, niewymownie szczęśliwi pokłonem powitaliśmy Matkę Bożą w kaplicy cudownego obrazu, przynosząc w sercach prośby i dziękczynienie, a po obiedzie i zakwaterowaniu w domu pielgrzyma, stawiliśmy się na wieczorny Apel Jasnogórski.
Braci i siostry V Rowerowej Pielgrzymki serdecznie powitali pielgrzymi autokarowi z Poręby, z którymi wspólnie się modliliśmy.
Ostatni dzień pielgrzymki rozpoczęliśmy, jak co dzień Godzinkami do NMP, po czym uczestniczyliśmy w odsłonięciu Cudownego Obrazu i koncelebrze mszy świętej, w której brał udział nasz brat pielgrzymkowy, ks. prałat Andrzej Grzybowski.
Powrót do domów, mimo niedogodności również nacechowany był modlitwą różańcową i pieśniami maryjnymi, by przed świątynią Matki Boskiej Szkaplerznej w Porębie, zakończyć nasze tegoroczne pielgrzymowanie pieśnią.
Spotkanie podsumowujące pielgrzymkę zaplanowane jest na 28 sierpnia, rozpocznie się mszą św. o godz. 17.00 w Porębie w intencji pielgrzymów i ofiarodawców. Serdecznie zapraszają na nie ks. proboszcz i organizatorzy.
Siostra z 5. PR Maryla Puścian
***

Organizatorzy oraz pielgrzymi serdecznie dziękują tym, którzy wsparli naszą tegoroczną pielgrzymkę, a byli to: wójt gminy Brańszczyk Mieczysław Pękul, Zakład Gospodarki Komunalnej w Brańszczyku, Centrum Dystrybucyjne LIDL Turzyn, Firma „POMELAC” Sp. z.o.o.” Wyszków, Mirosław Szajczyk, Stanisław i Agnieszka Ponichterowie Piekarnia w Białymbłocie, Danuta Plewa Hurtownia wędlin w Wyszkowie, Pol-Asekur Wyszków, Hurtownia „Damian”, Paweł Kosobudzki „Kargul i Pawlak” Brok.

Napisz komentarz

Projekt witryny

Wykonanie: INFOSTRONY - Adam Podemski, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl , Poczta