Menu górne

REKLAMA

  • Reklama
Dziś jest 16 kwietnia 2024 r., imieniny Erwina, Julii



13 kilometrów za 335 mln zł

(Zam: 03.02.2016 r., godz. 15.12)

28 stycznia białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę z firmą Skanska na realizację rozbudowy drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Wyszków-węzeł Poręba. Prace potrwają do lipca 2018 r. To jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w województwie mazowieckim i największy kontrakt realizowany obecnie przez Skanska.



Rozbudowa drogi będzie kosztować blisko 335 mln zł brutto. Trzynastokilometrowy odcinek wraz z infrastrukturą mostową oraz urządzeniami towarzyszącymi zrealizuje Skanska dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii takich jak BIM, modele 3D, skaning laserowy czy dron.
S8 to droga klasy S, gdzie zaprojektowana prędkość to 100 km/h, a nośność 115 kN/oś. Nowy odcinek będzie miał dwie jezdnie o szerokości 10,5 m każdy, pas dzielący o szerokości 10 m oraz pobocza nieutwardzone o szerokości 1,25 m każde. Jezdnie będą posiadać po dwa pasy ruchu i po jednym pasie awaryjnym.
– W ramach robót drogowych wykonamy blisko 13-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8, drogi dojazdowe, trzy węzły drogowe: „Trzcianka”, „Knurowiec”, „Poręba” wraz z drogami dojazdowymi, poprzecznymi, skrzyżowania, dwa punkty kontroli pojazdów, chodniki, zjazdy, zatoki autobusowe, system odwodnienia powierzchniowego i wgłębnego oraz przepusty drogowe, także te pełniące funkcje przejść dla zwierząt – mówi kierownik budowy Skanska Wojciech Chojecki. – Ponadto rozbudujemy drogi i przebudujemy ciągi komunikacyjne krzyżujące się z nową inwestycją. Zakres prac obejmie też rekultywację terenu w miejscu rozbiórek istniejących dróg – dodaje.
Poza budową drogi Skanska wykona również prace mostowe i konstrukcje inżynierskie. Trasa S8 na tym odcinku będzie posiadała łącznie 16 wiaduktów i mostów, 38 przejść dla zwierząt oraz 13 przepustów.
– Troska o życie jest jedną z naszych wartości. Promujemy przyjazne środowisku rozwiązania, a takimi z pewnością są zaprojektowane przez inwestora przejścia dla zwierząt – mówi dyrektor Zespołu Projektów Skanska Zbigniew Hamerlink. – Realizacja projektów w zgodzie ze środowiskiem to odpowiedzialność wobec przyszłych pokoleń – komentuje. – Ponadto, w związku z koniecznością wycięcia drzew na potrzeby realizacji powierzonego nam zadania, wykonamy szereg nasadzeń kompensacyjnych – wyjaśnia. – Będzie to zieleń przydrożna, osłonowo-izolacyjna, przy przejściach dla zwierząt, ozdobna i funkcjonalna, a także dogęszczająca las – wymienia.
Budowa będzie prowadzona w sąsiedztwie terenów leśnych Puszczy Białej (obszar Natura 2000).
Prace zostały podzielone na dwa etapy. Pierwszy to wybudowanie nowej jezdni drogi ekspresowej po stronie prawej – od węzła „Trzcianka” do końca odcinka Ia – wraz z drogami dojazdowymi oraz obiektami inżynierskimi.
– W tym etapie ruch pojazdów odbywał się będzie po istniejącej drodze krajowej – zapowiada kierownik projektu Piotr Stępień. – W pierwszym etapie wybudujemy też drogę dojazdową od początku odcinka do węzła „Trzcianka” wraz z obiektami inżynierskimi.
Drugi etap polegał będzie na wybudowaniu dwóch jezdni drogi ekspresowej od początku odcinka do węzła „Trzcianka”.
– Na tym etapie prac ruch pojazdów zostanie skierowany na nowo wybudowaną drogę dojazdową – wyjaśnia kierownik projektu.
Następnie rozebrana zostanie istniejąca konstrukcja jezdni drogi krajowej i wybudowana jezdnia lewa drogi ekspresowej od węzła „Trzcianka” do końca odcinka wraz obiektami inżynierskimi.
– W trakcie budowy tego odcinka ruch samochodów będzie się odbywał po nowej prawej jezdni drogi ekspresowej – kontynuuje.
Podczas realizacji projektu Skanska skorzysta z nowoczesnych technologii dostępnych dla budownictwa.
– Zastosujemy systemy sterowania maszyn 3D wyposażonych w modele numeryczne realizowanego projektu (to model trójwymiarowy, umieszczony w przestrzennym układzie współrzędnych X, Y, Z) – mówi Piotr Stępień. – Na pełną kompatybilność pracy z modelami 3D i maszynami 3D pozwoli nam zastosowanie najnowszych instrumentów geodezyjnych – do obmiarów robót ziemnych w celu sporządzania cyklicznych bilansów robót wykorzystamy drona, natomiast skaning laserowy (również mobilny) posłuży do cząstkowych oraz końcowej inwentaryzacji elementów budowy – wyjaśnia. – Do mobilnej pracy z dokumentami posłużą nam tablety iPad z zainstalowanym programem Plangrid – dodaje.
Konstrukcja drogi ekspresowej S8 zostanie wykonana w technologii nawierzchni sztywnej wykonanej z betonu cementowego z wykończeniem w technologii tzw. washbeton. Tego typu rozwiązanie dobrze się sprawdza na nawierzchniach dróg szybkiego ruchu, takich jak autostrady, drogi ekspresowe i jest coraz szerzej stosowane.
– Dobrze wykonane nawierzchnie z betonu cementowego są bardziej trwałe od nawierzchni z mieszanek bitumicznych. Pozwalają na lepsze rozłożenie obciążenia poruszających się po nich pojazdów, są trwalsze w porównaniu z nawierzchniami asfaltowymi i tańsze w utrzymaniu i eksploatacji – komentuje Wojciech Chojecki ze Skanska. – Ponadto nawierzchnie z betonu cementowego wykończone w technologii washbeton to tzw. ciche nawierzchnie. Poruszające się po nich pojazdy generują niższy poziom hałasu wytwarzany przez koła – podkreśla kierownik budowy.
Jednym z najważniejszych elementów budowy drogi o nawierzchni betonowej jest sprawna i szybka produkcja oraz jego dostawa w miejsce wbudowania. W tym celu w pobliżu placu budowy Skanska ustawi dwie wytwórnie betonu, które będą produkować beton cementowy wyłącznie na potrzeby budowy. Do transportu betonu będzie zaangażowanych kilkadziesiąt jednostek transportowych – specjalistyczne betonowozy tzw. betoniarki oraz samochody ciężarowe.
– Korzyści z realizacji inwestycji będą znaczące. Kierowcy zyskają nowy odcinek drogi, co z pewnością poprawi jakość podróżowania. Bezpieczną komunikację na tym odcinku zapewnią natomiast chodniki dla pieszych, bariery ochronne, elementy oznakowania pionowego i poziomego, ogrodzenie drogi oraz oświetlenie drogowe – komentuje Wojciech Chojecki.
Skanska realizuje kontrakty kubaturowe i inżynieryjne. Wykonuje zarówno duże projekty, jak i mniejsze i średnie kontrakty na rynkach lokalnych. Spółka posiada doświadczenie w budowie dróg o konstrukcji betonowej. W 2005 r. wykonała nawierzchnię z betonu cementowego na odcinku DK18, zaś w 2012 r. na odcinek drogi S8 „Oleśnica (węzeł Cieśle) – Syców (Syców Wschód)”. Budowa tego odcinka S8 była realizowana przez międzynarodowy zespół Skanska.
Odcinek trasy S8 węzeł Poręba-obwodnica Ostrowi Mazowieckiej wykona konsorcjum: PORR Polska Infrastructure S.A. i UNIBEP S.A. za 404,46 mln zł, zaś fragment obwodnica Ostrowi Mazowieckiej-granica województw mazowieckiego i podlaskiego zrealizuje firma Polaqua Sp. z o.o. za 248,89 mln. zł.
Oprac. J.P.

Komentarze

Dodane przez KnurOwiec, w dniu 03.02.2016 r., godz. 16.56
Rewolucja to będzie dopiero kiedy dojedziemy drogą S do Białegostoku.
Dodane przez Oz, w dniu 04.02.2016 r., godz. 18.02
Fajnie, ale my bardziej czekamy na obwodnicę podwarszawskich Marek.
Dodane przez Wiem!, w dniu 06.02.2016 r., godz. 17.26
Dzięki Bodio
Dodane przez Pies Pies, w dniu 10.02.2016 r., godz. 11.27
A Bodio nie ma tu nic do rzeczy. On agitował za wyciągnięciem parowca z dna rzeki a nie za drogami.

Napisz komentarz

Projekt witryny

Wykonanie: INFOSTRONY - Adam Podemski, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl , Poczta