Zabawy językowe
(Zam: 24.07.2013 r., godz. 10.30)Podczas kolejnych zajęć w ramach wakacyjnego cyklu „Warsztatowego zawrotu głowy”, czytelnicy Działu dla Dzieci i Młodzieży Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej 9 lipca uczestniczyli w warsztatach językoznawczych. Zajęcia z zakresu kultury języka polskiego poprowadziła polonistka z Zespołu Szkół nr 3 w Wyszkowie, Lidia Błachnio.
Zapoznała zebranych z pojęciem kultury języka i najczęściej popełnianymi błędami językowymi.
– W ostatnim czasie język polski nabiera cech wulgarnych – zaznaczyła. – Często pojawiają się brutalizmy, wulgaryzmy i przekleństwa. Można również zauważyć używanie makaronizmów, czyli wyrazów pochodzenia obcego – dodała. – Trzeba dbać o język ojczysty poprzez m.in. poprawne posługiwanie się nim – podkreśliła.
Uczestników warsztatów podzielono na zespoły, które wspólnie brały udział w zabawach językowych. Przedstawili cztery scenki, które miały na celu zachęcenie do poszerzania słownictwa i nienadużywania makaronizmów. Pierwsze zadanie polegało na kulturalnym i niekulturalnym zaproszeniu drugiej osoby do teatru oraz do kawiarni. Kolejne – na narysowaniu i wypisaniu cech osoby kulturalnej i niekulturalnej. Zebrani zapoznali się również z definicjami słów kulturalny/niekulturalny, znajdujących się w słowniku języka polskiego. W drugiej części zajęć zapoznali się z konstrukcją wystąpień publicznych. Dowiedzieli się, że należy pamiętać do kogo kierujemy mowę, jakiego tematu dotyczy, jakich argumentów i kontrargumentów używać do przekonania kogoś do swoich racji. Dzieci miały za zadanie napisać i wygłosić wystąpienia dotyczące różnych sytuacji: mowę pochwalną żarłoka na cześć lodówki i jej zawartości, mowę miłośnika spacerów między regałami w sklepie na cześć zakupów w supermarkecie, mowę miłośnika słodkości na cześć słodyczy oraz mowę miłośnika gier komputerowych. Dzieci uczestniczyły również w zabawie, polegającej na poprawianiu zdań zawierających błędy językowe. Wyróżnienia dostały osoby, które najczęściej udzielały poprawnych odpowiedzi.
M.P.
– W ostatnim czasie język polski nabiera cech wulgarnych – zaznaczyła. – Często pojawiają się brutalizmy, wulgaryzmy i przekleństwa. Można również zauważyć używanie makaronizmów, czyli wyrazów pochodzenia obcego – dodała. – Trzeba dbać o język ojczysty poprzez m.in. poprawne posługiwanie się nim – podkreśliła.
Uczestników warsztatów podzielono na zespoły, które wspólnie brały udział w zabawach językowych. Przedstawili cztery scenki, które miały na celu zachęcenie do poszerzania słownictwa i nienadużywania makaronizmów. Pierwsze zadanie polegało na kulturalnym i niekulturalnym zaproszeniu drugiej osoby do teatru oraz do kawiarni. Kolejne – na narysowaniu i wypisaniu cech osoby kulturalnej i niekulturalnej. Zebrani zapoznali się również z definicjami słów kulturalny/niekulturalny, znajdujących się w słowniku języka polskiego. W drugiej części zajęć zapoznali się z konstrukcją wystąpień publicznych. Dowiedzieli się, że należy pamiętać do kogo kierujemy mowę, jakiego tematu dotyczy, jakich argumentów i kontrargumentów używać do przekonania kogoś do swoich racji. Dzieci miały za zadanie napisać i wygłosić wystąpienia dotyczące różnych sytuacji: mowę pochwalną żarłoka na cześć lodówki i jej zawartości, mowę miłośnika spacerów między regałami w sklepie na cześć zakupów w supermarkecie, mowę miłośnika słodkości na cześć słodyczy oraz mowę miłośnika gier komputerowych. Dzieci uczestniczyły również w zabawie, polegającej na poprawianiu zdań zawierających błędy językowe. Wyróżnienia dostały osoby, które najczęściej udzielały poprawnych odpowiedzi.
M.P.
Napisz komentarz
- Komentarze naruszające netykietę nie będą publikowane.
- Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. nie będą publikowane.
- Za treść komentarza odpowiada jego autor.
- Regulamin komentowania w serwisie wyszkowiak.pl